Logo Utrecht University

CfH Lectures

Video

Wellicht weet u dat in Las Vegas een hotel staat, waarin u zich waant in Venetië. In dit hotel (the Venetian) kunt u door pittoreske middeleeuwse straten lopen en met een semi-automatische gondel door grachten varen; het is een kopie van het echte Venetië. In Macau (voormalig Portugese kolonie, nu weer onderdeel van China) is the Venetian nagebouwd; het is dus een kopie van een kopie van Venetië. Of toch niet? In deze Eventalk wil ik met u de tegenstelling tussen ‘echt’ en ‘kopie’ bevragen. Het is in Europa, sinds Plato (de Sofist) een geaccepteerde tegenstelling. Maar kunnen we er vandaag de dag, in tijden van globalisering en digitalisering, nog gebruik van maken? Of misschien moeten we de vraag nog scherper stellen: laten de ontwikkelingen van onze tijd niet zien dat dit onderscheid altijd al twijfelachtig was?  Ergo, is er voor de herhaling een origineel nodig? Of in muzikale termen: wat is eigenlijk het verschil tussen de variatie en het thema?


Over Eventalks

Het thema van het Festival Oude Muziek 2016 (26 augustus t/m 4 september) was Venetië: ‘La Serenissima’. Na het succes van 2015 presenteerde het festival voor de tweede keer, in samenwerking met het Centre for the Humanities van de Universiteit Utrecht en het Residenties in Utrecht programma, een dagelijkse Eventalk: een seculiere versie van de Engelse evensong.

Het gesproken gedeelte van de Eventalks was verzorgd door creatieve denkers van de Universiteit Utrecht. Artist in residence Olga Pashchenko zorgde voor de muzikale interventie: dagelijks speelde ze op historische klavierinstrumenten. Zo combineert de Eventalk een prikkelende voordracht met muziek in zaal Hertz in TivoliVredenburg: een halfuurtje gestolen tijd, vlak voor de avond valt.

Events